قبلی
انواع هاست

انواع هاست و سرور

وقتی میخواهید برای کسب و کار خود یا دیگری هاست انتخاب کنید ، انواع مختلف هاست و سرور به شما پیشنهاد میشود . اما کدام بهتر است ؟

تصمیم سخت را با کسب اطلاعات راحت کنید.

هاست رایگان

در ابتدا باید هاست های اشتراکی را توضیح مختصری داد تا مفهوم انواع هاست بیشتر معلوم شود.
همانطور که میدانید یک هاست همان کامپیوتری است که دارای امکانات بالاتر و قویتری نسبت به کامپیوتر های عادی میباشد و اصطاحا سرور نامیده میشود.
تقسیم یک سرور بین چند کاربر یا کلاینت را اشتراک هاست میگویند.
در برخی از سایت ها برای جلب مشتری ، این فضای اشتراکی را به رایگان در اختیار شما میگذارند که از جمله بهترین آنها پارس پک میباشد.
البته که بنده شخصا تجربه بدی در مورد هاست رایگان نداشته ام و برای تحویل پروژه های سبک استفاده کرده ام. ولی در کل برای کار حرفه ای و سایت مناسب نیست و باید فکر سایر انواع هاست باشید.

هاست معمولی

مثلا یک کامپیوتر با 2 ترابایت هارد در نظر بگیرید که این هارد را بین 200 نفر تقسیم کنیم و مبلغ بسیار کمی از هر شخصی بگیریم. در این حالت اگر هر مشتری در لحظه 5 بازدید کننده داشته باشد ، قطعا هارد سیستم دچار مشکل شده و هنگ میکند .
به چنین هاست هایی که تعداد بالای مشتری در یک سرور اشتراک را دارند را هاست معمولی می گویند.

هاست ویژه

شما در نظر بگیرید که همان 2 ترا هارد را داشته باشید ولی این بار آن را بین 20 نفر تقسیم کنیم و قیمت بیشتری هم از مشتری دریافت کنیم و بگوییم که شرایط اشتراکی بهتری در اختیار دارند.
به چنین هاستی که تعداد مشترکین یک سرور کمتر بوده و احتمال هنگ کردن سرور پایین تر است هاست ویژه می گویند و کمی بهتر از هاست معمولی می باشد.

هاست وردپرس

در چنین موردی شرایط کمی خاص تر است و چون وردپرس باید بر روی لینوکس نصب شود ، پس اولین مورد سیستم عامل لینوکس میباشد که حتما در هاست وردپرسی وجود دارد. مورد بعدی حجم سی پی یو و رمی هست که قالب های وردپرسی مصرف میکنند و باید تامین شود. مورد بعدی اضافه کردن میزان حجم آپلود فایل میباشد که در وردپرس 2 مگابایت است و با تیکت مشتری ، پشتیبانی هاست آن را باید تا مثلا 200 مگابایت بالا ببرد. و این افزایش حجم مستلزم ایجاد تغییراتی در کافیگ تنظیمات هاست است که پیش فرض آپلود بشود 200 مگابایت.
زمان تایم آوت پی اچ پی باید بالا برده شود .
اسکریپت وردپرس نیازهای خاصی دارد. حتی در بحث امنیت ، وردپرس یک فایل wpconfig.php دارد که بهتر است پرمیشن آن 400 باشد.
به این میگن هاست وردپرسی و حتی مسئول پشتیبان دارد که وردپرس کار کرده است و با مشکلات معمول وردپرس آشناست.
به عبارتی بر روی این هاست تمامی تنظیماتی که وردپرس نیاز دارد تنظیم شده است.

هاست سازمانی

در این نوع هاست که پول برای مشتری اصلا مهم نیست و فقط امنیت و اختصاصی بودن مهم است . هارد و رم و بقیه موارد را احتیاج دارد ولی پشتیبانی و نگهداری را از هاستینگ انتظار دارد . به عبارتی هاست را نیاز دارد و نه سرور.صرفا سرویس مناسب برای وب سایت اختصاصی را لازم دارد و در این موارد حتی شخص یا اشخاصی ، اختصاصا فقط به مشکلات هاست این سازمان ها رسیدگی میکنند و در اختیار هستند. تغییرات بنیادین یا برنامه نویسی خاصی مورد نیاز نیست و فقط حل مشکلات عادی مد نظر است.

سرور مجازی

اگر کسب و کار شما به مرحله ای برسد که تعداد مشتریان بالا و امکانات خاص بر روی سایت شما قرار داده شود ، احتیاج به سرور مجازی خواهید داشت.
مثلا برنامه نویس شما اعلام میکند که برای اجرای فلان برنامه باید ماژول خاصی بر روی هاست نصب گردد.در این شرایط چون امکان پایین آمدن امنیت هاست وجود دارد و این هاست اشتراکی بوده و مشکلاتی برای دیگران نیز ایجاد میکند به شما پیشنهاد هاست مجازی داده میشود.
در این هاست مثلا اگر سرور دارای 8 هسته و 16 گیگ رم و 2 ترا هارد باشد ، به شما 2 هسته و 4 گیگ رم و 1 ترا هارد اختصاص داده میشود و یک ماشین مجازی به شما تحویل داده میشود که شما هر کاری که بر روی آن هاست انجام دهید به خودتان مربوط است و اگر امنیت هم پایین بیاید خود شما درگیر میشوید و با دیگران کاری ندارید.
یک سیستم عامل مجازی در اختیار خواهید داشت با امکان هر گونه تغییرات در آن با مسئولیت خودتان.

سرور اختصاصی

وقتی که حجم کار شما بسیار بسیار بالا رود و دیگر سرور مجازی هم پاسخگو نباشد ، وارد سرور اختصاصی میشوید. در اینصورت یک سرور اختصاصی را با پشتیبانی سرور خواهید داشت و هر موقع احتیاج به ارتقا آن داشته باشید میتوانید آن را با پرداخت هزینه ، ارتقا دهید .
مثلا رم 16 گیگ برای شما کم است و احتیاج به ارتقا دارید . قیمت رم 32 گیگ را پرداخت مینمایید و سیستم شما ارتقا داده میشود و همانند یک کامپیوتر میتوانید همواره آن را ارتقا دهید .
هزینه های سرور اختصاصی بسیار بالاست .

هاست دانلود

یک سری هاست هستند که نه کنترل پنل دارند و نه سایر امکانات هاست وردپرسی . این هاست ها منابع خاصی هم ندارند ولی هارد های زیادی پشت آن انداخته اند . چون هاست دانلود هستند و سرعت دانلود و آپلود پایین است ، از هاردهای ساتا و امثال آن استفاده میکنند که قیمت آن پایین باشد و برای سایت هایی که حجم فایل های بسیار زیاد برای دانلود و آپلود دارند ، هزینه به صرفه شود.
قیمت آنها بسیار مناسب است و فقط ftp در اختیار مشتری قرار داده میشود.

هاست ایمیل

در ایمیل مارکتینگ ، شما امکان دارد در روز 2000 ایمیل ارسال کنید و در کنار آن شاید در روز چندین مگ ایمیل دریافت کنید. اگر تمامی این موارد بر روی هاست اصلی شما انجام شود ، نه تنها امکان پذیر نخواهد بود بلکه حجم هاست شما با ایمیل پر میشود.
در چنین مواردی احتیاج به یک هاست جداگانه پیدا میکنید که تمامی کارهای ایمیلی در آن انجام شود و هاست اصلی درگیر نشود.
هاست ایمیل بهترین گزینه میباشد که ایران سرور با قیمت بسیار مناسبی این هاست را در اختیار شما قرار میدهد .
داشتن هاست ایمیل باعث میشود که اگر روزانه 2000 ایمیل بفرستید هیچ کدام اسپم نشود . شما اگر از جیمیل شخصی خودتان هم اگر 100 تا ایمیل ارسال کنید ،صد و یکمین ایمیل برای کاربراتون اسپم میشود .
در کل در بحث تبلیغاتی نداشتن چنین هاستی یک مشکل بزرگ میباشد.

هاست ابری

در هاست ابری شما احتیاج به خرید پلن مشخصی ندارید و هر چقدر منابع لازم داشته باشید به همان مقدار فضا یا رم یا مواردی دیگر در اختیار شما قرار میگیرد و هزینه آن را پرداخت میکنید.
هاستینگ پارس پک ، فضای ابری دارد و ایران سرور.
البته که فضای ابری در برخی موارد هزینه ای چندان برابر بر شما تحمیل میکند ولی چون کم کم پرداخت میکنید به این موضوع دقت نمیکنید ولی اگر در سال جمع بزنید میبینید از یک پلن خیلی گران هم بیشتر هزینه کرده اید.
سکوی ابری فندق هم وجود دارد که یک فضای ابری در اختیار شما قرار میدهد که پیشنهاد میکنم به سایت آن سر بزنید و خودتان بقیه ماجرا را پیگیری کنید .
سایت whtop.com برای شما بهترین سایت های هاستینگ هر کشور را بر اساس برخی معیارها دسته بندی کرده است.بد نیست به این سایت هم سری بزنید و ببینید در کشور ایران کدامین هاست ها بهتر میباشند. البته از نظر معیارهای آن سایت.

هاست داخلی یا خارجی ؟

اگر سایت های هاستینگی که معرفی کردیم را وارد شوید میبینید که هم سرور داخل ایران دارند و هم سرور خارج از ایران.
و آیا کدام بهتر است داخل یا خارج ؟
من خودم شخصا نظرم به هاست خارج نزدیکتر است. دلایلی را مطرح میکنم و کاملا این مورد نظر شخصی و تجربه شخصی بنده است.
1- شما هاست داخل میگیرید ، از خیلی از سرویس های خارجی ، اگر بخواهند به سایت شما وصل شوند ، چون در ایران هستید و ایرن فعلا تحریم است به سایت شما وصل نمیشوند . مثال سایت mailerlite که از آن برای ایمیل های تبلیغاتی کمک میگیریم.
2- در ایران هنوز شرایط سخت افزاری و امنیتی و … در سرور ها با کشور های دیگر قابل قیاس نیست  و ما حتی اگر یک پیام رسان داخلی مانند تلگرام هم داشته باشیم نمیتواند جوابگو باشد. سرور های داخل بسیار کم و ضعیف هستند.
3- در ایران برخی سایتها خیلی مهم هستند و باید باشند و اگر کمبودی هم پیش بیاید ، برای من و شماست .مانند تجربه ای که اینترنت دو هفته در ایران قطع شد و سایتهای خاصی در دسترس بودند و حتی درگاه های پرداخت هم درست در دسترس نبودند. به عبارتی توان میزبانی تمام سایت های ایرانی را نداریم.
4- وردپرس ابزار های آماده زیادی دارند که این ابزار ها از سرور های خارجی به راحتی در دسترس خواهند بود .
5- بحث امنیت و فایروال هم که دیگر واقعا چیزی نباید بگم.
مشکل های زیر ساختی سرور های ایرانی را در آدرس زیر دنبال کنید.
https://radar.arvancloud.com/
اگر ارتباط زیر ساختی را در لینک بالا بررسی کنید متوجه میشوید که قطع و وصل شدن اینترنت در سرورهای ایرانی امری بسیار عادی میباشد.

همانطور که در سایر مقالات هم گفته ام : حتما برای کسب و کار متوسط خود هاست وردپرسی و حتما از سرور خارج از ایران تهیه کنید .

در ادامه مقالات یادیار سعی میکنیم بیشتر شما را با انواع هاست آشنا کنیم.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *