قبلی
نام دامنه

آموزشی ترین آموزش انتخاب نام دامنه

اگر حوصله دیدن ویدئوی نام دامنه مناسب در بالا را ندارید پس پیشنهاد میکنم مقاله را بخوانید .در آموزش انتخاب نام دامنه ابتدا باید به بررسی این موضوع بپردازیم که دامنه چیست ؟ و کاربرد آن در کجای سایت های اینترنتی است ؟

همانطور که هر چیزی در این دنیا نامی دارد ، وب سایت شما هم دارای یک نام باید باشد تا همه آن را صدا کنند .

دامنه چیست ؟

آدرس کامل یک وب سایت را دامنه آن وب سایت میگویند . همانطور که برای یک مغازه فیزیکی در بازار باید آدرس دقیق آن را بلد باشید ، برای ورود به یک وب سایت هم باید آدرس آن را بدانید تا بتوانید وارد آن شوید .

پس از بوجود آمدن موتور های جستجو و سایت هایی مانند گوگل و بینگ و یاندکس و … تقریبا دامنه و به خاطر سپردن نام دامنه به امری غیر عادی تبدیل شد . این موضوع تا جایی پیش رفته است که اگر آدرس وب سایت خود را به افراد بدهید باز هم آن آدرس را در گوگل سرچ میکنند و میتوان گفت سواد اینکه کجا باید چه چیزی را بزنند از بین رفته است .

گوگل از یک سمت خدمت بزرگی به افراد کرد ولی از سمت دیگر برخی از تعاریف را کاملا دگرگون کرد و سواد آموزی برای خیلی موارد را از افراد گرفت .

بار ها به افرادی برخورد کرده ایم که هیچ چیزی درباره دامنه و انتخاب نام دامنه نمی دانند .

الان همه دیجی کالا را میشناسند ، ولی از هر صد نفر افراد عادی ، شاید چند نفر آدرس دامنه دیجی کالا را بلد باشند و مقصر این موضوع گوگل است .

دامنه چیست
قسمتهای مختلف تشکیل دهنده یک دامنه

همانطور که در عکس بالا میبینید دامنه ، خودش شامل سه قسمت اصلی هست :

زیر دامنه

نام دامنه

پسوند دامنه

که هر کدام را بصورت مختصر در زیر معرفی میکنم .

زیر دامنه یا ساب دامین

مطمئن هستم شمایی که دارید این مقاله را مطالعه میکنید ، حتما تا حالا با این موضوع برخورد کرده اید . زیر دامنه ، قبل از دامنه اصلی قرار میگیرد و با یک نقطه خود را از دامنه اصلی جدا میکند .

زیر دامنه را میتوان یک وب سایت جداگانه نامید که با دامنه اصلی میتواند ارتباط هم نداشته باشد . در زیر دامنه شما یک سیستم مدیریت محتوای جداگانه میسازید و میتوانید مطالبی کاملا متفاوت از دامنه اصلی در آن قرار دهید .

در اکثر هاست ها شما میتوانید بینهایت ساب دامنه داشته باشید و محدودیتی وجود ندارد . فقط این موضوع را در نظر بگیرید که هر ساب دامنه یک وب سایت است و دارای دیتابیس و سیستم مدیریت محتوا میباشد . این یعنی حجم زیادی از هاست شما را میگیرد .

مثال های زیادی میتوانید در مورد زیر دامنه ببینید ولی از معروف ترین آنها english.domain.com و یا blog.domain.com است که در سایت های چند زبانه و یا در سایتهای وبلاگی بسیار دیده اید. در این مثال ها دامنه اصلی همان domain.com  هست .

همانطور که در عکس هم میبینید www یک زیر دامنه هست.شاید بپرسید چطور ممکن است و اینکه ما هر سایتی را چه با www و یا بدون آن زدیم به یک مسیر هدایت شده است. ولی واقعیت این است که میتوان حتی برای www هم تعریف کرد که به مکان دیگری هدایت شود زیرا خود آن یک ساب دامنه است و این قابلیت را دارد ولی در اکثر سایتها بنا به دلایل سئو و گوگل این کار انجام نمیشود.

نکته جالب در مورد ساب دامنه این است که حتی میتواند در یک سرور دیگر میزبانی شود.

نام دامنه

قسمت اصلی نام دامنه ، نامی است که قبل از پسوند دامنه قرار میگیرد . معمولا این نام معرف برند آن سایت هم میتواند باشد ولی لزومی به یکی بودن برند و نام دامنه نیست.

البته در تعریف عمومی و اصطلاح رایج نام دامنه و پسوند آن را با هم نام دامنه می گویند و این مورد خیلی رایج تر است . در ادامه هم وقتی اسم دامنه را میبرم منظور دامنه و پسوند با هم است.

در مورد نام دامنه و نحوه انتخاب آن در ادامه بیشتر توضیح میدهم.

پسوند دامنه

همانطور که در عکس میبیند پسوند دامنه قسمت انتهایی نام دامنه میباشد که معروف ترین و پر طرفدارترین آن com.  میباشد . به این پسوند TLD  میگویند که در عکس زیر انواع پسوند دامنه را مشاهده میکنید .

انواع پسوند دامنه
پسوند com و org از پر طرفدار ترین ها هستند و ir از الزامی ترین ها

دسته اول پسوند ها ، GTLD جنرال پسوند ها هستند .این جنرال پسوند ها قطعا بالای دو حرف هستند و نمونه های آن را میتوان com یا  org  یا  net  یا info و نظایر آن ، که بسیاری از آنها را بار ها و بار ها شنیده اید .

دسته دوم کانتری ( کشور ) پسوند ها هستند که هر کشوری برای خود یک CTLD  دارد . مثلا کشور ایران دارای پسوند خاص خود با ir. میباشد. تمامی پسوند های دو حرفی حتما کانتری TLD هستند و هیچ دو حرفی جنرالی وجود ندارد .

موضوع مهم این است که تمامی پسوند های دو حرفی قطعا مربوط به پسوند کشور ها هستند . مثلا co. که در ابتدا به نظر میرسد مخفف کمپانی باشد ، مربوط به کشور کلمبیا میباشد و یا tv. که مربوط به کشور تووالو میباشد و هیچ ربطی به تلویزیون ندارد.

“نام و پسوند های دامنه” نامتعارف ولی موجود

برخی پسوند های دامنه هم وجود دارد که شاید تا به حال ندیده باشید ولی موجود است و البته فقط برای نمایش یا show off میباشد .

در مورد دامنه هم همین طور یعنی نام دامنه فارسی میباشد. مانند سایت ” com.برتر ” که نام دامنه فارسی میباشد.

در مورد پسوند فارسی هم میتوان به پسوند ” .ایران ” اشاره کرد. مثال های آن مانند : بخر.ایران یا لباس.ایران

برای پیدا کردن چنین سایت هایی کافی است در گوگل عبارت زیر را کپی کرده و سرچ کنید :

site:.ایران

ولی پیشنهاد میکنم هرگز چنین دامنه هایی نسازید و کسب و کار اینترنتی خود را به چالش بزرگ نکشید.

در صورتیکه علاقه مند به چگونگی انتخاب نام یا پسوند فارسی برای دامنه خود هستید و میخواهید بدانید پشت پرده چه خبر است از لینک زیر میتوانید کمک بگیرید.

https://www.verisign.com/en_US/channel-resources/domain-registry-products/idn/idn-conversion-tool/index.xhtml?loc=en_US

در قسمت input  نام فارسی مورد نظر خود را وارد کنید و با زدن دکمه convert ، کد اسکی مورد احتیاج جهت ثبت نام دامنه خود را یادداشت کنید. برای مثال ” یادیار.com ” را اگر بخواهیم ثبت کنیم باید xn--mgbaxj58eca.com را ثبت کنید تا با تایپ نام فارسی ، دامنه باز شود و سایت نمایش داده شود.

مواردی که انتخاب نام و پسوند دامنه امکان ندارد

شما هر دامنه با هر پسوندی را که بخواهید میتوانید انتخاب کنید و هیچ ربطی به اینکه در چه کشوری باشید ندارد ولی فقط دو موضوع وجود دارد :

  • دامنه انتخابی شما باید تک بوده وکس دیگری آن را انتخاب نکرده باشد و اجازه ثبت دامنه تکراری به شما داده نمیشود .
  • برخی از کشورها اجازه استفاده از پسوند اختصاصی کشور خود را به دیگران نمیدهند و کشور اتیوپی یکی از این موارد است که پسوند et دارد و اجازه ثبت به خارج از افراد کشور خودش را نمیدهد و باید مقیم آن کشور باشی .

نکات مهم در انتخاب نام دامنه

با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد ، قطعا شما در انتخاب نام دامنه اینترنتی و پسوند آن دچار تزلزل و تردید شده اید.

سوال اول : کدام پسوند را انتخاب کنم ؟

سوال دوم : آیا نام دامنه در سئو سایت تاثیر دارد ؟

سوال سوم : چه عواملی در انتخاب نام دامنه باید رعایت شود ؟

کدام پسوند دامنه مهمتر است که داشته باشیم ؟

در مورد جواب سوال اول باید بگویم بهترین پسوند مشهورترین آن است . دامنه com را اگر میتوانید و بودجه آن را دارید ( مبلغ بالایی نیست و سعی کنید تهیه کنید ) حتما تهیه کنید و میتوانید از سایت های معروفی مانند ایران سرور و یا نت افراز تهیه کنید.  و یک پسوند ir.  برای روز مبادا ( تحریم و داستان و اینترنت ملی و کوسه های سیم خار و … ) حتما تهیه کنید و آن را هم میتوانید هم از سایت های معتبر بالا و یا از سایت مرکزی ثبت دامنه کشوری ایران خرید کنید . در ابتدا هزینه بیشتری واقعا لازم نیست انجام دهید و همین دو تا کافی میباشد .

اما جواب سوال دوم : نام دامنه به هیچ وجه در سئو تاثیر ندارد و اگر هم داشته باشد این عدد زیر یک درصد است . همانطور که در بالا توضیح دادم پسوند مثلا tv مربوط به کشور تووالو است و ربطی به تلویزیون و سینما و … ندارد . مثال های دیگر بسیار زیاد است که یکی از آنها ژاکت میباشد که یک سایت فروشگاهی افزونه و قالب است و واقعا اسم آن هیچ ربطی به کاری که میکند ندارد .

ولی جواب سوال سوم بسیار طولانی و وقت گیر است و خود یک کلاس درس چند ساعته است ولی با یک عکس ساده و کمی توضیح ، تحقیق و تمرین را به خود شما واگذار میکنم.

نکات مهم در انتخاب نام دامنه
12 نکته مهم در انتخاب نام دامنه

برای توضیح عکس بالا سعی میکنم نکات اصلی را بیان کنم و خودتان بیشتر در مورد آن فکر کنید .

نکات مهم در انتخاب کردن نام دامنه

برای کسب و کار خود 5 کلید واژه انتخاب کنید و بر روی آنها فکر کنید مثلا فروشگاه کفش ورزشی میتواند دامنه ای با نام  sportshoe داشته باشد. و در انتها بهترین را انتخاب کنید.

منحصر به فرد اسم دامنه را انتخاب کنید . مثلا دیجی کالا 2 نگذارید . هم تبعات دارد و هم عدم اعتماد بازدید کننده را به دنبال دارد .

هدفگذاری جغرافیایی را در نظر بگیرید . اگر یک فروشگاه اینترنتی کوچک در شهر خودتان میزنید و فعالیت آن محدود است نام آن را مثلا tehrankala  بگذارید .

تایپ ساده در نام دامنه بسیار مهم است . مثلا سعید را الان به چند نفر بگویید به انگلیسی بنویسند ، چندین حالت نوشته میشود . ولی دیجی کالا واقعا دارای تایپ ساده میباشد .

قابلیت حفظ کردن نام دامنه قبلا خیلی مهم بود ولی با بودن گوگل این کار کمی ساده تر شده است ولی در کل باید نام قابل حفظ کردن باشد مانند یادیار 🙂

کوتاه بودن نام دامنه واقعا مهم است و سعی کنید حتی یک کاراکتر کمتر هم شده نام را انتخاب کنید . هم در تبلیغات اس ام اسی تاثیر دارد هم در تایپ و راحتی کار بازدیدکننده .

کلمات کلیدی در انتخاب نام دامنه همانند حالت کلید واژه میباشد با این تفاوت که موضوع کمی تخصصی تر شده و گاها غیر ممکن میشود و باید از خیر آن گذشت . زیرا معمولا کلمات کلیدی در کسب و کار توسط سایرین استفاده شده است . شما باید مثل بقیه شوید و اسم تکراری انتخاب کنید و یا خلاق باشید و این گزینه کلمات کلیدی را خط بزنید . البته قبلا هم گفتم که نام دامنه بر روی سئو هیچ تاثیری ندارد .

استفاده از حروف اضافه یک کار خلاقانه بسیار جذاب است . مثلا استفاده از اعداد مانند سایت p30download یا استفاده از حروف اضافه مانند b-amooz .

در مورد مد یا ترند قطعا بارها و بارها به آن برخورد کرده اید . مثلا مخفف وردپرس که به شدت ترند شده است و سایتهای زیادی را با نام wp میبینید . مانند wpmarket و abzarwp و … یا کلمه yar که در حال حاضر مد شده است مانند hamyar و yaadyar و …

مهم در انتخاب نکردن نام دامنه

رعایت قوانین همیشه و در همه جا لازم و ضروری است . اینترنت و انتخاب نام دامنه هم قوانینی دارد .

مهمترین قانون انتخاب نام های خاص میباشد مانند google یا yahoo  یا شبیه به اینها . شما هرگز نمیتوانید دامنه ای با این نام های خاص داشته باشید حتی اگر آن دامنه با پسوندی موجود نباشد . مثلا google.ir شاید موجود نباشد ولی شما نمیتوانید آن را ثبت کنید و اگر هم ثبت کردید خیلی سریع به مشکل میخورید . در ایران نام های اکثر امامان و پیامبران در دسته قوانین خاص قرار میگیرند و مثلا ali.ir اجازه ثبت پیدا نمیکند .

پس به قوانین جهانی و محلی احترام بگذارید تا به دردسر های بعدی برخورد نکنید .

اگر اهل خواندن مقاله انگلیسی  هستید لینک زیر را دنبال کنید و موارد بیشتر در مورد انتخاب نام دامنه را بخوانید.

مقاله انگلیسی مقررات انتخاب نام دامنه

هرگز اسم برند معروفی را برای دامنه خود انتخاب نکنید . خوشحال نشوید که samsung.ir  را ثبت کرده اید و هیچ کس کاری به شما نداشته است . اگر سایت شما رشد کند و به جایی برسد چون امکان سواستفاده از نام آن برند توسط شما میرود دامنه را به راحتی از شما میگیرند .در این موارد حتما ابتدا به برند مورد نظر مثلا سامسونگ یا شبیه به آن ایمیل بزنید و در نامه کتبی الکترونیکی از آنها اجازه ثبت دامنه ای شبیه به دامنه آنها را بگیرید و در صورتی که جواب مثبت دادند حتما ایمیل را نگه دارید تا بعدا قابل ارائه در دادگاه ICANN باشد.

فقط در حالتی میتوانید نام یک برند را در دامنه خود به کار برید که اجازه نامه از آن کمپانی یا برند بزرگ را داشته باشید بطور مثال نماینده رسمی سامسونگ هستید و خدمات پس از فروش آن را انجام میدهید .

بهترین کار رفع سردرگمی در انتخاب نام دامنه استفاده از طوفان فکری است .

سایت namemesh.com  یک هوش مصنوعی طوفان فکری دارد که اگر چند کلمه کلیدی به آن بدهید ، ایده های زیادی را برای شما در مورد انتخاب نام دامنه ایجاد میکند . راهنمایی های این سایت در ساخت دامنه بسیار عالی میباشد و پیشنهادات هوشمندانه ای به شما میدهد.

در مورد طوفان فکری مقالات زیادی وجود دارد ولی اگر در چند جمله بخواهم آن را بیان کنم : ریختن ایده های متفاوت افراد مختلف بر روی میز و جمع بندی نهایی در زمانی دیگر . بطور مثال برای انتخاب نام دامنه مناسب برای یک غذا خوری که باید سریع غذا را به دست مشتری برساند از چند نفر از دوستان یا نزدیکان بخواهید در مورد این موضوع نظر بدهند .

قطعا هر ذهنی یک فکری دارد و نامهایی شبیه : زودفود – فوری فود – فست فود و صدها نام دیگر به اشتراک گذاشته میشود و بهترین انتخاب راحت تر میشود .

اصول انتخاب نام دامنه

هم اکنون شما نکات مهم در انتخاب نام دامنه را میدانید . ولی آیا اصول آن را هم به خوبی یاد گرفته اید ؟

هیچ اصلی وجود ندارد.

خیلی راحت بهتون بگم ، تجریه شخصی بنده نشان داده که بالای 95 درصد افراد جامعه ایران به دامنه و نام آن اصلا توجه نمیکنند .

گوگل کاملا خودش را در دل مردم جا کرده و آنها را افرادی سهل انگار و بی دقت بار آورده است . من خودم تا چند سال پیش کاری نداشتم نام دامنه این سایت که الان مطلب خوبی داشت چی بود . می گفتم “دوباره سرچ میکنم میاد بالا دیگه” . ولی وقتی بعد از چند ماه دوباره سرچ میکردم هرگز آن سایت بسیار خوب و پر محتوا را پیدا نمیکردم 🙁

پس خودتون را درگیر نکنید و خیلی راحت و بی دردسر نام دامنه خود را انتخاب کنید و فقط سعی کنید از نکات مهم در انتخاب نام دامنه استفاده کنید .

خوب قطعا هم اکنون چندین نام دامنه انتخاب کرده اید . مرحله بعدی تست آزاد بودن دامنه یا به عبارتی استعلام مالکیت دامنه است .

حالا که نام دامنه خود را انتخاب کردید باید انتخاب هاست مناسب را بیاموزید و در ادامه سیستم مدیریت محتوا را مد نظر داشته باشید .

پس آموزش های یادیار را دنبال کنید تا وب سایت خود را به تنهایی بالا آورده و به خودتان بابت این پیروزی آفرین بگویید .

 

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *